Alla inlägg den 31 augusti 2011

Av Mymy - 31 augusti 2011 06:54

Lillprutten är kommen :)Igår kl 12.53 såg han dagens ljus o han är verkligen en liten prutt. 45 cm lång o 2330 gram. Vi kom in kl 8 i går morse för igångsättning. CTG kopplades in cirka 8.30 för att se hur läget var. Läkaren gjorde upp en plan för igångsättning. Kl 9 gjorde man hål i fosterhinnan och droppet kopplades in. Man försökte sätta elektrod på hans huvud bla så att jag skulle kunna få vara uppe o röra mig men det gick inte då han åkte upp i magen. Så jag fick ligga i sängen med droppet o CTG. Fick inte kliva upp då navelsträngen riskerar att falla ner o hamna i kläm. Sammandragningarna satte igång nästan direkt men inga smärtsamma. Droppet ökades på successivt. Sammandragningarna blev mer effektiva o han åkte neråt så elektrod placerades på hans huvud o jag fick komma upp. Kl var väl cirka 11.00 nu. Tack vare att jag var uppe o rörde mig, samt droppet naturligtvis, så blev värkarna kraftigare o jag vaggade o andades mig igenom dem. Ssk frågade om jag ville börja med lustgasen o det ville jag så jag antar det var då jag hamnade i sängen. Kl cirka 12.00. Värkarna tilltog enormt o jag lustgasade mig igenom dem. Mannen stöttade så gott han kunde. Det var intensiva värkar o rätt vad det är säger jag: nu kommer han ut. Ssk lyfter på huvudet och säger " va, redan". Känner efter och jo, det stämde. Hon kallade på kollegan o 2-3 krystvärkar senare är lillprutten ute. Allt gick så snabbt. Från kl 9 då det startades o jag var öppen 2 cm till kl 12.53 då han var ute. :) snabbt, intensivt o ont men ack så underbart. :)Han är liten. Matas varannan timme/var tredje timme med ersättning o däremellan amning. Värmebädd eller hud mot hud gäller så han håller tempen.  Blodsockerkontroller först varannan timme men nu var 6:e timme för att se att han får i sig det han ska. Jag har inte sovit mycket men gör allt för denna lilla prutt!Bilder kommer när jag är hemma vid datorn.

Ovido - Quiz & Flashcards